Reseskildring Amsterdam

Reseskildring från en miniresa till Amsterdam samt Giethoorn

Vi var 3 vuxna par som åkte till Amsterdam för att pröva på att ”leva och bo” som Amsterdam borna och holländarna gör. Vi började med att bo på billigt IBIS hotell vid flygplatsen på kvällen vi anlände. Nästa dag tog vi hyrbilen och åkte till Zaanse Schans. Där tittade vi på alla gamla kvarnar de forslat dit på trailers. Vi åt mycket gott på Rest D´Swarte Walvis som låg alldeles vid vattnet och med fin utsikt.

Efter utflykten till Zaanse Schans åkte vi tillbaka till Amsterdam. Där bodde vi på den mysiga husbåten som vi hyrde av Nicole via AirBnb. Den låg vid en av kanalerna mycket centralt och nära Jordaans.
Det är en stadsdel i centrala Amsterdam med vackra hus, trevliga restauranger och originella butiker.
De smala kanalerna och gatorna i det trendiga Jordaan kantas av mysiga pubar och trendiga restauranger och indiebutiker. Där finns också många antikvitetsbutiker och gallerier.
Namnet på området, Jordaan, man tror att det härstammar från det franskans jardin, som betyder trädgård. De flesta huskonstruktioner i stadsdelen anses ha uppförts med början 1612. Gator och kanaler var byggda för att följa gamla stigar och diken runt området.

Efter att ha strosat runt på de trevliga gatorna så åt vi middag på den mycket mysiga restaurangen
d’Vijff Vlieghen (The Five Flies) – i dunkla gamla källarvalv- en härlig atmosfär.
Man kallar ofta restaurangen för ett kulinariskt museum där man kan äta under gammal holländsk konst. Väggarna är dekorerade med vackert guldpläterat läder från 1600- och 1800-talet

Att bo på en äkta kvarn

Denna natt och nästa bodde vi på en riktigt spektakulär och mysig kvarn i den lilla byn Abcoude.
Den ligger ca 30 min med bil från city med bra både tåg och busskommunikationer.

Kvällskryssning i vintage anda

Vi åkte in på kvällen och tog en kvällstur med Jewel Cruises saloon boat från 1900-talets början. Vi åt en förstklassig trerättersmeny på båten, maten hämtades upp från en närliggande restaurang. Det var verkligen en upplevelse speciellt eftersom vi fick uppleva en härlig solnedgång också. Vi gled sakta fram under de belysta vackra broarna, det var magiskt. Att det blev denna salongsbåt i trä och från 1900-talets början var ju ingen slump. Jag brukar lägga ner ganska mycket tid för research när jag planerar våra resor. Leta efter unika och häftiga, minnesvärda ställen att bo på- som skall ha någon anknytning till resmålet och dess kultur. Leta efter lokala och unika färdsätt samt speciella ställen att ta en morgonfika på resp. äta middag osv.
När det gäller städer som har vackra floder och kanaler, vilket ju är ganska många – så tycker jag det passar väldigt bra att göra en kvällskryssning med middag och goda drycker. Man får då uppleva staden dels på kvällen när den är upplyst samt från ett helt annat perspektiv än när man går eller åker på gatorna. Jag har en nostalgisk ådra och uppskattar riktigt hantverk vilket innebär att jag ofta försöker hitta kryssningsbåtar som är vintage och i trä.
Vi gjorde även en lunchkryssning också i en vintage träbåt. Denna båt var dessutom perfekt i storlek, mysig inredning och en riktigt rolig och skämtsam kapten.

Hoppas du haft lite glädje och nytta av denna lilla reseskildring Amsterdam

Läs också om den när vi åkte elbåt på kanalerna i den lilla pittoreska byn Giethoorn (intern)

Här kan du läsa lite mer om restaurangen d’Vijff Vlieghen (The five flies) den har en riktigt intressant historia.

Translate »
error: Content is protected !!